Praca naukowa

Kieruję biurem, od 2004 roku jestem tłumaczem przysięgłym języka niemieckiego – i jednocześnie jestem fascynatką niemieckiej literatury, a zwłaszcza współczesnego dramatu niemieckojęzycznego.

Jako germanistka pracuję od 2005 roku naukowo na stanowisku adiunkta w Instytucie Neofilologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

W ramach działalności naukowej i naszego Instytutu przygotowujemy od 2014 roku międzynarodowe, interdyscyplinarne konferencje naukowe w ramach projektu:

Badania nad dramatem i teatrem.

 

Publikacje :

  1. Die Idee des Messianismus und Zionismus bei Max Brod. W: Germanistisches Jahrbuch Tschechien-Slowakei. 2006, T. 14, str. 197-214
  2. Literarische Gruppierungen um die Jahrhundertwende in Prag. W: Radzik, Anna; Wichert, Adalbert (Wyd.): Sprache und Literatur im Dialog. Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2007, str. 17-24
  3. Die Frau, die nicht enttäuscht: Max Brods Distanzliebe. W: Studia Germanica Universitatis Vesprimiensis, 2007, str. 127-134.
  4. Friedrich Dürrenmatt: Der Tunnel - eine Erzählung. W: Kowalczyk, Alina; Mrożek, Sebastian (Wyd.): Helvetia literarisch : eine Anthologie der Texte schweizer Autoren mit Aufgaben. Neisse Verlag, Dresden; Oficyna Wydawnicza Atut - Wrocławskie Wydawawnictwo Oświatowe, Wrocław 2008, str. 181-198, ISBN 978-83-7432-363-5, ISBN 978-3-940310-37-8
  5. Walter Matthias Diggelmann und seine Hinterlassenschaft. W: Magallanes Latas, Fernando (Wyd.): Estudios Filológicos Alemanes. Fenix Editora, Sevilla 2010, str. 691-702, ISSN 1578-9438
  6. Mirecka, Agata: Obraz kobiety Maxa Broda. W kontekście wyobrażeń feminologicznych kilku innych

praskich autorów niemieckojęzycznych. UKIP J&D Gębka, Kraków, Gliwice 2010, 178 stron, ISBN 978-83-60837-51-1

  1. Die erzählerische Qualität der Gegenwartsreflexion in Ruth Klügers autobiographischem Bericht „weiter leben. Eine Jugend“, W: Kucner, Monika (Wyd.): Polen, Deutsche und Juden im 19. Und 20. Jahrhundert: Literatur, Kultur, Sprache: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, str. 63-68,
  2. Man lernt denken mit diesem Text Diabelli von Hermann Burger. W: Parra-Membrives, Eva; Classen,

Albrecht (Wyd.): Literatur am Rand. Perspektiven der Trivialliteratur vom Mittelalter bis zum 21.

Jahrhundert. Narr Francke Attempto Verlag, Tübingen 2013, str. 193-202, ISBN: 978-3-8233-6764-2

  1. Peter Turrini w świetle publikacji w austriackiej prasie codziennej po 2000 roku. W: Huszcza, Krzysztof (Wyd.): Sztuka szkodzi. Demaskacje Petera Turriniego. Wydawnictwo Quaestio, Wrocław 2013, str. 99- 112, ISBN 978-83-62571-58-1
  2. Das deutsche Drama nach der Wende aus komparatistischer Sicht. W: Magallanes Latas, Fernando (Wyd.): Estudios Filológicos Alemanes. Fenix Editora, Sevilla 2013, Vol. 26, str. 579-588.
  3. Max Brods Frauenbilder im Kontext der Feminitätsdiskurse einiger anderer Prager deutscher Schriftsteller. Peter Lang Edition, Frankfurt am Main 2014, 148 str., ISBN 978-3-631-64786-8
  4. Język niemiecki Matura 2015 poziom podstawowy (online). Wydawnictwo Idea, Kraków 2014.
  5. Współczesny dramat niemiecki na pograniczu kunsztu i powszedniości – kryzys humanistyki? Wydawnictwo Atut, Wrocław 2015, str. 83-93, ISBN 978-83-7977-082-3
  6. Ästhetische Konzeptionen in Dea Lohers Drama „Manhattan Medea“, W: Langner, Paul Martin; Mirecka, Agata (Wyd.): Tendenzen der zeitgenössischer Dramatik. Peter Lang Edition, Frankfurt am Main 2015, str. 93-102, ISBN 978-3-631-65597-9
  7. Langner, Paul Martin; Mirecka, Agata (Wyd.): Tendenzen der zeitgenössischer Dramatik. Peter Lang Edition, Frankfurt am Main 2015, 162 str. ISBN 978-3-631-65597-9
  8. Interkulturalität im Werk von Max Brod. W: Górajek, Anna; Małecki, Robert; Nowakowska, Katarzyna (Wyd.): Regionen der Kulturen – Kulturen der Regionen. Intytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015, str. 57-66, ISBN 978-83-89919-13-7
  9. Drama als Störung: Carmen. Bella donna von Stefan Vögel auf Krakauer Bühne. W: Kolago, Lech (Wyd.): Studia Niemcoznawcze, Warszawa 2016, T. 58, str. 377-384, p-ISSN 0208-4597
  10. „Ich entschloß mich sitzen zu bleiben und zu phantasieren.“: Peter Turrinis Dramen – kleine Dekonstruktionen (dargestellt an ausgewählten Beispielen). W: Białek, Edward; Huszcza, Krzysztof; Lopuschansky, Jaroslav (Wyd.): Kaffeehaus als Menschenrecht: Aufsätze zur österreichischen Literatur des 20. Und 21. Jahrhunderts, Dresden: Neisse Verlag 2017, str. 295-308, ISBN 978-3-86276-234-7
  11. Langner, Paul Martin; Mirecka, Agata (Wyd.): Raumformen in der Gegenwartsdramatik. Peter Lang Edition, Frankfurt am Main 2017, 157 str., ISBN 978-3-631-73458-2
  12. „Die Macht verkörpert sich in einer Person, aber die Macht ist keine Person!“ – Politischer Spielraum in Robert Menasses Das Paradies der Ungeliebten. W: Langner, Paul Martin; Mirecka, Agata (Wyd.): Raumformen in der Gegenwartsdramatik. Peter Lang Edition, Frankfurt am Main 2017, str. 99-108, ISBN 978-3-631-73458-2

 

Udział w konferencjach naukowych krajowych i zagranicznych:

2017, Międzynarodowa konferencja naukowa: Zur Funktion und Bedeutung des Chors im zeitgenössischen Drama und Theater, Instytut Neofilologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Bochnia, 23.-25.03.2017.

 

2016, Międzynarodowa konferencja naukowa: Literatura a architektura, Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Neofilologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Kraków 16.-17.04.2016. (Współorganizator)

 

2016, Międzynarodowa konferencja naukowa: Wiederholungen in der dramatischen Literatur der Gegenwart, Instytut Neofilologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Cricoteka. Ośrodek dokumentacji sztuki Tadeusza Kantora. Kraków 31.03.-02.04.2016. (Kierownik projektu)

 

2016, Międzynarodowa konferencja naukowa: Szczęśliwy kto poznał Janoscha, Urząd Miejski w Zabrzu, Instytut Neofilologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Goethe Institut Krakau, Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit, Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, Janosch Gesellschaft e.V. Zabrze 11.-12.03.2016. Prezentacja referatu: „Zurück nach Uskow” a teatr postdramatyczny.

(Współorganizator projektu)

 

2015, Ogólnopolska konferencja naukowa: Humanistyka a praktyczny profil kształcenia uniwersyteckiego nauczaniu języka, literatury i kultury w warunkach obcokulturowych, Zakład Dydaktyki Literatury Instytutu Filologii Germańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa 20.-21.10.2015. Prezentacja referatu: Codzienność czy casus? Dydaktyzacja współczesnego dramatu niemieckojęzycznego na zajęciach polskich studentów germanistyki.

 

2015, Międzynarodowa konferencja naukowa: Kultury i języki pamięci, Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Niemiecki Instytut Historyczny, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Fundacja Konrada Adenauere. Warszawa 25.-26.09.2015. Prezentacja referatu: Współczesny dramat niemieckojęzyczny jako medium pamięci kulturowej.

 

2015, Międzynarodowa konferencja naukowa: Raumdimensionen in der zeitgenössischen Dramatik, Instytut Neofilologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Hebbel-Gesellschaft Wesselburen. Kościelisko 23.-25.04.2015. Prezentacja referatu: „Die Macht verkörpert sich in einer Person, aber die Macht ist keine Person!“ – Politischer Spielraum in Robert Menasses Das Paradies der Ungeliebten. (Kierownik projektu)

 

2015, Międzynarodowa konferencja naukowa: Teatr jako miejsce spotkania: polsko-niemiecki transfer kulturowy, Wydział Neofilologii, Instytut Germanistyki, Uniwersytet Warszawski. Warszawa 07.-08.03.2015. Prezentacja referatu: Drama als Störung: Carmen. Bella donna von Stefan Vögel auf Krakauer Bühne.

 

2014, Międzynarodowe sympozjum: Zur internationalen Rezeption des österreichischen Dramatikers Peter Turrini, Archiv der Zeitgenossen – Sammlung künstlerischer Vor- und Nachlässe Donau-Universität Krems, Austria. Krems 6.–7. 11.2014. Prezentacja referatu: Die krakauer Rezeption von Aus Liebe Peter Turrinis.

2014

2014, Międzynarodowa konferencja: Języki obce i literatura w dobie kryzysu humanistyki, Wydział Nauk Społecznych i Humanistycznych Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. Iwana Franki w Drohobyczu. Legnica 24.-25.04.2014. Prezentacja referatu: Współczesny dramat niemiecki na pograniczu kunsztu I powszedniości – kryzys humanistyki?

 

2014, Międzynarodowa konferencja: Kreationen des deutschen Dramas in den letzten Jahrzehnten, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN oraz Gesellschaft für Theaterwissenschaft, Justus-Liebig- Universität Giessen. Zakopane/ Kościelisko, 28-29.03.2014. Prezentacja referatu: Alter Mythos in neuer Realität. Raumstruktur im Drama Manhattan Medea von Dea Loher.(Kierownik projektu)

2013, Ogólnopolska sesja naukowa: Estetyczne metamorfozy Petera Turriniego, Uniwersytet Wrocławski, 09.-10.04.2013. Prezentacja referatu: Peter Turrini w świetle publikacji w austriackiej prasie codziennej po 2000 roku

2013, Sommerkolloquium Wachau: Friedrich Cerha und Peter Turrini, Archiv der Zeitgenossen, Donau- Universität Krems, 12.-13.09.2013

2012, Internationale Tagung zur Trivialliteratur, Uniwersytet w Sewilli (Hiszpania) 27.-29.06.2012. Prezentacja referatu: Man Lernt denken mit diesem Text Diabelli von Hermann Burger.

2012, Międzynarodowa Konferencja: „Polen, Deutsche und Juden in Mittel- und Osteuropa im 19. und 20. Jahrhundert: Kultur-Literatur-Sprache“, Uniwersytet Łódzki, 8. - 10.10.2012.
Prezentacja referatu: Die erzählerische Qualität der Gegenwartsreflexionen im Ruth Klügers autobiographischen Bericht weiter leben. Eine Jugend.

2012, VIII. Germanisten-Kongress „Zusammenarbeit zwischen Inlands- und Auslandsgermanistik“, Uniwersytet w Sewilli (Hiszpania), 17.-19.12.2012. Prezentacja referatu: Das deutsche Drama nach der Wende aus komparatistischer Sicht.

2010, Konferencji Międzynarodowego Stowarzyszenia Germanistów (IVG). Instytut Filologii Germańskiej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa (Polska) Prezentacja referatu: Palästina - ein neues Dasein Max Brods. Identitätsfrage des Autors

2010, III Kongres Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Germanistów (MGV). Uniwersytet Wiedeński, Wiedeń (Austria). Prezentacja referatu: Kampf ums Überleben in E.E. Kischs Roman Der Mädchenhirt

2009, Kongres Germanistów. Estudios Filológicos Alemanes, Universidad de Sevilla, Sevilla (Hiszpania) Prezentacja referatu: Walter Matthias Diggelmann und seine Hinterlassenschaft


2007, Międzynarodowa Konferencja Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Germanistów MGV, Universytet Palackeho, Ołomuniec (Republika Czeska). Prezentacja referatu: Feminität in den Werken Max Brods.


2006, Konferencja Naukowa Sprache und Literatur im Dialog, Instytut Neofilologii Akademii Pedagogicznej, Kraków (Polska). Prezentacja referatu: Literarische Gruppierungen um die Jahrhundertwende in Prag


2006, Pierwsza Międzynarodowa Konferencja Doktorantów, Instytut Germanistyki, Uniwersytet Veszprem oraz ERIC (European Resources for Intercultural Communication), Veszprem (Węgry). Prezentacja referatu: Die Frau, die nich enttäuscht Max Brods Distanzliebe.


2006, Konferencja naukowa: Franz Kafka und Bruno Schulz. Lektüren und Kontexte aus deutsch-polnisch- jüdischer Perspektive, Instytut Filologii Germańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków (Polska) Prezentacja referatu: Auch Brod lebte in Prag. Ein tschechisches Dienstmädchen Zusammenspiel der Prager Bilder und der Erzählform.

 

 

 

Jesteśmy  otwarci na nowe propozycje współpracy i tworzenie nowych wspólnych projektów w dziedzinie niemieckojęzycznego literaturoznawstwa.

 

Zapraszam do kontaktu!

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.